19. syyskuuta 2017

kuormain

Oniarin perävaunumallisto kasvaa

12.4.2017 |Teksti: Visa Vilkuna |Kuvat: Oniar

Oniar-metsäkärryt ja kuormaimet tulivat Suomen markkinoille vajaa kolme vuotta sitten. Tuotteet ovat alusta asti olleet kustannustehokkuutta hakevien suomalaisten suosiossa.

Oniar on virolainen konepaja, joka toimii Märjämaan kaupungissa vajaat 80 kilometriä Tallinnasta lounaaseen. Yrityksen päätuotteita ovat puutavaranosturit ja perävaunut. Vuonna 2003 yhden miehen pajana perustettu yritys on kasvanut ripeästi, sillä tällä hetkellä yritys työllistää lähes sata metallialan ammattilaista.

Nopea kasvu selittyy tuotteiden nykyaikaisen joustavalla suunnittelulla ja korkealla laadulla. Täsmällisyys ja toimitusvarmuus ovat alusta alkaen olleet Oniarin valtteja kilpailluilla markkinoilla. Oniar edustaa uuden sukupolven virolaista osaamista parhaimmillaan. Osoituksena korkeasta laadusta on yrityksen markkinoiden laajentuminen muun muassa Saksaan, Itävaltaan, Kanadaan ja Australiaan.

Oniar 18T D-Trailerin kantavuus on 18 tonnia. Hydraulinen vetoaisan jousitus tasaa menoa ja säästää rakenteita.

Automatiikka apuna

Suunnittelussa käytetään alan viimeisintä 3D-tekniikkaa, jota hyödyntämällä rakenteiden lujuudet saadaan lasketuksi täsmälleen oikein. Kaikki Oniar Oy:n käyttämät jyrsimet, sorvit sekä plasma- ja laserleikkurit ovat tietokoneohjattuja. Automatiikkaa hyödyntämällä tuotteiden valmistuksessa käytettävien komponenttien mittatarkkuus saadaan huippuunsa. Kokoonpanossa pisimmät saumat hitsataan robotilla, mutta lyhyempien saumojen vetäminen on yhä ammattilaisten vastuulla. Valmistusmateriaalina käytetään parhaita länsimaisia rakenneteräksiä.

Vuosi sitten Oniarin valikoimaan tuli täyden­nys­tä yleis- ja maansiirtovaunuihin. Uusin malli on 10,5 kuution vetoinen ja 18 tonnia kantava Oniar 18T D-Trailer. Lisälaidoilla vaunun tilavuus kasvaa 19,3 kuutioon. Kokonaispainoa vakiovarusteiselle kärrylle kertyy 22 tonnia. Vaunu on erittäin vankka­tekoinen, sillä lavan pohjan kulutuslevy on tehty peräti kuusi millimetriä vahvasta teräksestä. Eikä vaunun laitojen valmistuksessakaan ole terästä pihistetty, sillä neljän millin kulutuslevy kestää rajuimpiakin kuormia.

Laitojen nykyaikaisessa profiloinnissa on pyritty poikkeuksellisen hyvään jämäkkyyteen ja kulutus­kestävyyteen. Profiili on tuttu maansiirtoautojen rakenteesta. Tuotepäällikkö Ilari Pesola Keskolta huomauttaa, että vaunun runko on 300 x 150-millistä teräspalkkia, jonka ainevahvuus on kymmenen milliä. Vastaavaa kokoa ei monesta maansiirtovaunusta taida löytyä.

Kattava varustetaso

Raskaita kuormia huonossa maastossa vedettäessä vaunun ja traktorin rakenteet joutuvat koville. Tämän takia Oniar 18T D -vaunu on varustettu menoa tasaavalla ja rakenteita säästävällä hydraulisella vetoaisan jousituksella. Vakiona oleva, hydraulinen aisan jousitus on Pesolan mukaan käyttö- ja ajomukavuudeltaan aivan eri luokkaa verrattuna monissa muissa vaunuissa käytettyyn kumi- tai jousivaimennukseen.

18-tonnisessa vaunussa on vakiona 600/50–22,5 rengastus. Mikäli käyttökohteet vaativat järeämpää rengastusta, Oniarin lisävarustelistalta on helppo valita kuhunkin työkohteeseen täsmälleen oikeat renkaat. Turvallisuuden ja käyttömukavuuden takaamiseksi vakiovarustuksena ovat myös jarrut yhdellä akselilla. Lisävarustelistalta on mahdollista valita jarrut myös toiseen akseliin. Kirkkaat ja varmatoimiset led-takavalot takaavat, että vaunu taatusti havaitaan tieliikenteessä.

18-tonnisessa vaunussa on vakiona 600/50–22,5 rengastus.​

Kasvavaa kiinnostusta

Oniar 18T D-Trailer esiteltiin syksyn Koneagriassa ja kiinnostus vaunua kohtaan on ollut varsin vilkasta. Asiakastilauksia on saatu mukavasti, ja vaunujen toimitukset alkavat kevään korvalla. Kovaan suosioon on vaikuttanut vankan rakenteen ja hyvien vakiovarusteiden lisäksi suhteellisen edullinen hinta. Perusvarustuksella olevan vaunun hinta on 15 250 euroa (alv 0 %).

Pykälää pienemmän Oniar 13T D-Trailer -maansiirtovaunun kantavuus on 13 tonnia ja kokonaispaino 15,7 tonnia. Peruslaidoin 8 490 euroa (alv 0 %) maksavan vaunun tilavuus on kahdeksan kuutiota. Lisä­varusteena saatavien korokelaitojen kanssa tilavuus lähes kaksinkertaistuu 15,2 kuutioon. Vakiolavan pohjan kulutuslevy on viisi millimetriä paksu. Vakiorenkaat ovat 500/50R17 IMP Traction Radialit.

Jarrut yhdellä akselilla ovat vakiona kuten myös led-takavalot ja hydrauliletkujen tuki.

Oniar 13T M-Trailer on puolestaan yleisvaunu tai viljakärry, jonka kantavuus on 13 tonnia ja kokonaispaino 16,2 tonnia. Vaunun tilavuus on 15,8 kuutiota. Yleisvaunussa on vakiona 500/50R17 IMP Traction Radial-renkaat. Vakiovaunun 8 990 euron (alv 0 %) hintaan kuuluvat myös jarrut yhdellä akselilla, led-takavalot, letkujen tuki ja takalaidan viljaluukku. Oniar-vaunujen lisävarustelista on runsas, ja vaunu on mahdollista räätälöidä täsmälleen omaa käyttöä varten.

Valittavana on vaunutyypistä riippuen muun muassa suurempia rengasvaihtoehtoja, jarrut toisellekin akselille, kulutuslevylaidat, paksumpi kulutuslevypohja, etulaidan visiiri, pysäköintituet, vetokita taakse ja alle ajosuoja taakse.

Jaa

Uusimmat videot

Palveluksessa